miércoles, 14 de febrero de 2018

Chueves larder vegan

Acaba de pasar lo chueves larder, unas d’as festividatz fixas en lo mio calendario. Ye un momento pa estar-te con toda la chent de Nogara, y d'a fablilandia zaragozana. Socias, alumnas, amigas, .... nos chuntamos ixe diya pa fer-nos un buen capazo en aragonés, que a soben se prolarga, deixando-nos un viernes de fura resaca. Yo no ceno. Porque no me fa goyo la longaniza. “Blasfemia! Anatema!” siento dende iste canto d’a pantalla. ¿Puetz celebrar Chueves larder sin fer-te goyo la longaniza? Y tanto!


¿Puet celebrar Chueves larder una vegana? Prou que sí. Totz los anyos me trobo con lo mesmo canso debat, con los carnacas fendo chanza d’as veganas y acusando-les de desnaturalizar la fiesta. Porque “Chueves lardero, longaniza en lo puchero” y prou. Una fiesta centrada en minchar longaniza que, prou que sí, ha d’estar d’orichen animal, y qualsiquier atra posibilidat ye enrestida de manera prou fura por lo sector “purista”. Un sector carnaca que, manimenos, ixuplida siempre que l’orichen d’a fiesta ye fartar-se de carne porque lo cristianismo la vedaba durant la cuaresma. ¿Quantos d’istos carnacas guardarán ixe costumbre? Ironicament, las veganas no la seguirán lo chueves larder, pero sí toda la resta de diyas.


¿Qué ye lo important d’o chueves larder? Ta yo, como he dito, trobar-me con toda la Nogarada y pasar un buen ratico charrín-charrand. La parte gastronomica d’a fiesta me la bufa prou. Las fiestas, las buenas lo menos, han de servir pa trobar-te con la chent que quiers, con la sociedat an que vives, en un ambient de diversión, borina, d’ixuplidar los problemas y asinas asinas. Los motivos, por un regular, son enchaquias que nos buscamos pa fartar-nos de minchar y zorriar.


De fiesta, somos bien. Cosa bi ha de pior acotolar que una fiesta. Los ritos paganos en tot lo mundo fueron asumius por las relichions que sustituyoron la espiritualidat previa. Mutando en ixe camin las fiestas, pero no sacando-las. La Cincomarzada se recuperó dimpués de quaranta anyos de prohibición. ¡Toda una cheneración que no la heba celebrada! Quan tornó, lochicament heba cambiau a-saber-lo, porque la sociedat tamién lo heba feito. Los baltizos y comunions civils claman tanto l’atención como lo fació antes mas lo matrimonio. Totz los anyos tenemos polemicas por los “alardes” mixtos u por si los reis han de pasar a saludar a lo monyaco de Chesucristo quan van t’o Concello. ¿Qué ye lo important d’a cabalgata de reis? ¿Que las crias, ateas por definición, pasen un rato divertiu y ilusionant, u que tres adultos disvrazaus faigan homenache a la relichión de parte d’a población?


Antes mas, la relichión lo chupiba tot y enfilaba las fiestas pa los suyos propositos. Lo “carnivorismo” tien tamién ixa napa doctrinaria que se siente atacada cada vegada que a beluna se le ocurre que ta conseguir seguntes que sabors, igual no cal matar garra bicho.


Si las fiestas no son integraderas, no me intresan. Disfrute cadaun como quiera de cada fiesta y deixemos d’estar tant puristas. Si lo primer anyo tenebanos una u dos veganas en Nogara celebrando lo chueves larder, por cada anyo en son mas. Si la suya propuesta culinaria y ideyolochica trunfa, ¿por qué no imos a celebrar lo chueves larder con un plato de longaniza vegana? U mesmo de qualsiquier atra cosa! Ya fa tiempos que perdió lo suyo sentiu orichinal, y lo sentiu que tien pa yo, y pa muitas atras, ye de chuntar-se con las compas. Talment d’aqui a cinquanta anyadas, tiengamos totz los chueves larders, un canso que nos recuente “¿sabetz que antes mas, en iste diya se minchaba longaniza de tocín?”. Y la resta se lo mirarán con la mesma cara que nos miramos agora a aquells que aventaban la craba dende lo campanal.

No hay comentarios: