jueves, 12 de mayo de 2016

Sobre as amistatz en os retz socials

Foto de fastcompany.com
O cambio en as relacions humanas que han trayiu os retz socials ye radical y innegable.Tamién ye a saber que criticau por muitas personas con o canso ferrete d'a deshumanización y a soben con una parrafiquera de topicos más u menos cunyaus. Como toda tecnolochía, se puet fer servir muit malament, y de feito, se fa. Pero ixo no ha de amagar todas las avantallas y virtutz que ha permitiu a plegada y cheneralización d'istas ya-no-tant-nuevas tecnolochías.

Una d'as cosas que más me fa anguniar en zaguerías ye a sensación de que no tiengo tiempo ta leyer, viyer, viachar, ... tot lo que quiero, ni ta pasar prou tiempo con as personas que me fan goyo y que me pareixe que tienen cosas que alportar-me.

Antes mas, conoixer a una persona yera un proceso alto u baixo largo. No totz os temas de conversa salen en o primer diya. Una napa de intelichencia, u mesmo d'intelectualidat podeban trafucar-te y creyer que conoixer a belun yera una buena inversión de tiempo. Mesmo con a chent que conoixco dende fa anyos, me trobo con sorpresas. Bella vegada agradables, belatras no pas tanto. Agora, Facebook y atros retes nos lo meten bien facil. Una chiqueta uellada a lo timelime de cadagún diz muito sobre ixa persona. Quan belun me demanda amistat, goso de mirar-me o suyo facebook, encara que no siga que un ratet. En viyer as suyas publicacions y as cosas que comparte, ye de buen fer un perfil d'ixa persona. En que me trobo con mensaches masclistas, catalanofobos, cazurros, etc.. ya me foi una ideya de con qui soi charrando. Puet estar que en atras arias tiengan bella cosa intresant que alportar-me? Puet estar, pero regular que ixo tamién me lo puede dar qualsiquier atra persona d'as que sí que me pareixen intresants.

A chent que l'intresa l'aragonés, afortunadament, ye bien variada. Ixa variedat nos cal como le cal a qualsiquier luenga en periglo. Pero tien a vesant fosca de que te demanda amistat cada carnuz que ta qué. L'aragonés no ye libre, ni muito menos, de chentucia de toda mena. Lo que nunca no he entendiu guaire bien ye como me demandan amistatz seguntes qué personas que, ta forro de bota, s'encarranyan dimpués quan pencho seguntes que cosas.

Amás de fer triga con "indeseyables", os retz socials permiten conectar-te con muita chent que, d'atra traza no tendrías mica contacto. En o caso mio, he feito colaboracions bien intresants, m'he fotiu firmes charrazos, y mesmo he feito amistatz por istas vías. Amistatz que dimpués s'han levau t'o mundo fisico. U no pas, ixo rai. Lo important ye que ixas personas con qui de verdat tiengo afinidatz intelectuals u simplament nos fan goyo cosas pareixidas han dentrau a fer parte d'o mio mundo y d'a mia experiencia vital gracias a istos medios.

Ni Facebook, ni Twitter, ni garra ret social virtual puede sustituyir a os retz socials fisicos. Os bars, locals, centros socials, parques, ... son menister. Muito más en una sociedat que fa que as suyas miembras se pasen meya vida treballando u con un ocio endrezau t'o consumo, tenendo tant poco tiempo libre t'a interacción humana y l'intercambio d'ideyas. Pero creigo que, bien emplegaus os retz socials informaticos complementan perfectament a los atros y mesmo los pueden potenciar en muitos sentius, ixamplando roldes d'afinidat. Especialment en un país como Aragón, an que a población ye chicota y ixos roldes d'afinidat a soben se troban aluenyaus fisicament. ¿Quantas posibilidatz tendrían de relacionar-se entre sí, fa 15 u 20 anyos, personas con as mesmas inquietutz, que vivisen en Albarrazín y Benás? ¿Que relación tenebanos fa no tanto con toda la emigración aragonesa?

Os retz socials tienen una parte fosca, ye claro. Pero creigo que ye compensada con muito por todas as posibilidatz que nos han ubierto.

No hay comentarios: