martes, 5 de junio de 2007

Asoziazionismo ta enamplar a "democrazia"

Reprengo l’afer de fa bels diyas sobre os diferens sinnificaus de democrazia, ta fer belatras reflesions dimpués d’as elezions. Encara que las podese aber feitas antis, prenen forma escrita agora. Como deziba, as democrazias ozidentals capitalistas en reyalidat son, más que más, partitocrazias, an que os ziudadans delegamos toda la nuestra capazidat de dezisión en cualques partius y, mesmo nomás en qui los menan. Fa pocos diyas emos bibiu a reyalizazión de toda a nuestra capazidat de dezisión y influyenzia en a soziedat partitocratica. Pero reyalmen ye ixa toda a capazidat que tenemos?


Os ziudadans, a tamás d’o sistema y d’os partius, sí que tenemos muitisma más capazidat d’aizión que no nos creyemos. Se charra muito en zagueras, más que más de man d’os partius de cuchas, de “democrazia partizipatiba”. A ideya ye estendillar os poders munizipals, nazionals u mesmo estatals dillá d’os conzellos y parlamentos de diferens rans. A filosofía ye buena y, an que s’esperimenta ha dau diferens pero siempre intresans resultaus.

Pero, tanimientres en as nuestras ziudaz, países y estaus no se faigan serbir ixas ideyas: somos condenaus a continar podendo exerzer a nuestra soberanía nomás que cada cuatro años? En a mía opinión, os ziudadans tenemos muitas trazas de fer-nos sentir. A primera y más esclatera, y a que más fa serbir a chen ye botar (u no fer-lo) cada cuatro años. Atra, muito más minorizada y asoben xublidada, ye l’asoziazionismo. Cuan os ziudadans, que, uno por uno, no tienen mica poder, s’achuntan, son capables de muitas cosas. Dende conseguir achiquir bellas esferras que nos ferían os gubernans si les ne dixasenos, dica fer tremolar os mesmos alazez d’o sistema.

Ye de dar que fundar una asoziazión no ye plegar-ie y conseguir o tuyo ochetibo. Ye esclatero tamién que muitas asoziazions nunca no consiguen lo que de berdat quieren. Pero, por un regular, o feito de que una asoziazión esfienda bella ideya, esparda bel mensache u faiga bella faina que l’almenistrazión no fa cambea muitas cosas que no cambiarían si no esistise. Sin o treballo d’o Consello d’a Fabla, Ligallo de Fablans, Nogara, Rolde de Estudios Aragoneses y tantismas asoziazions que de seguras xublido, an sería güe l’aragonés y buena parti d’a cultura aragonesa? En tierra plana de raso xublidau y quemisió qu’ese pasau en a resta d’Aragón (que no la conoxco prou). Iste ye l’exemplo que millor conoxco pero en muitas atras dembas, Aragón no sería güe como en ye si no esen esistiu bellas asoziazions u organizazions.

O mobimiento en esfensa de l’aragonés ha conseguiu os suyos ochetibos? L’aragonés no ye ofizial. Sisquiá lo nombran en l’Estatuto aragonés. A unibersidat se mira t’atro costau y a D.Ch.A no reconoxe a l’Academia de l’aragonés como tal... Pero fa trenta años talmén bi eba dos u tres libros sobre l’aragonés, un par d’asoziazions que feban bella cosa por esfender-lo y cuasi dengún ziudadan dillá d’Almudebar eba sentiu, leyiu u mesmo bisto mica cosa en aragonés. Güe cuasi tot lo mundo sabe qu’esiste, muitos ya no s’abergüeñan de dezir pozal, rasmia, escobar u estozolar. Cada año s’editan ambute libros en y sobre l’aragonés. Asabelas asoziazions lo esfienden y lo fan serbir de cutio. Y os puliticos, que antismas se’n arreguiban, ya no pueden fer como si no esistise.

O caso de l’aragonés ye o que millor conoxco, pero bi ha asoziazions de toda mena: sindicals, de bezins, d’estudians, unibersitarias, culturals… y todas fan onra ta que os ziudadans sigamos bella cosa más que no consumidors que se miran como nos gubiernan. Cualcosa parellana a la ideya que tiengo yo d’o que ye un ser umano.

L’asoziazionismo ye un arma que os ziudadans tenemos ta fer lo que os puliticos no fan u ta conseguir que lo faigan. Y muitos ziudadans, la más gran parti d’os ziudadans, no la fan serbir. L’asoziazionismo nos amana más t’o conzepto de democrazia que muitos tenemos. Aquí y agora ye un d’os pocos cados de poder que nos dixan. Aprofeitemos-lo!

No hay comentarios: